Πέμπτη 12 Μαρτίου 2009

Ασφάλεια στη θάλασσα: Προς υιοθέτηση της τρίτης δέσμης μέτρων


Το συμβιβασμό για την 3η δέσμη μέτρων σχετικά με την ασφάλεια στη θάλασσα, στον οποίο κατέληξαν εκπρόσωποι του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, ενέκρινε η ολομέλεια. Περιλαμβάνει την καταβολή αποζημιώσεων στους επιβάτες πλοίων σε περίπτωση ατυχήματος, τις επιθεωρήσεις πλοίων, τους ελέγχους των πλοίων από το κράτος λιμένα, τον ορισμό μιας αρχής για την υποδοχή πλοίων που διατρέχουν κίνδυνο και τη διερεύνηση ατυχημάτων στις θαλάσσιες μεταφορές.
 
Καταβολή αποζημιώσεων στους επιβάτες κατόπιν ατυχήματος
 

Το αργότερο μέχρι το τέλος του 2016 τα επιβατηγά πλοία της κατηγορίας Α που πλέουν σε ευρωπαϊκά ύδατα θα φέρουν την ευθύνη για οποιαδήποτε ζημιά προκαλείται στους επιβάτες τους. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να καταβάλουν έως και 2.587 ευρώ για απολεσθείσες ή φθαρμένες αποσκευές και έως και 460.000 στην περίπτωση σωματικών βλαβών ή και θανάτου εξαιτίας λάθους ή αμέλειας. Χάριν της επιμονής του Κοινοβουλίου, η υποχρέωση αυτή δε θα αφορά μονό τα πλοία της κατηγορίας Α, δηλαδή τα μεγαλύτερα πλοία στις ενδοευρωπαϊκές διαδρομές, αλλά και, από το 2018, αυτά της κατηγορίας Β.
 
Η κοινοβουλευτική αντιπροσωπεία πέτυχε ο σχετικός Κανονισμός να καταστεί εφαρμοστέος όταν η Σύμβαση των Αθηνών τεθεί σε ισχύ για την Κοινότητα αλλά όχι αργότερα από τις 31.12.2012, καθώς μέχρι στιγμής δεν είναι σαφές πότε η εν λόγω Σύμβαση θα εφαρμοστεί στην ΕΕ. Πέτυχε επίσης την προσθήκης μιας ρήτρας σύμφωνα με την οποία η Επιτροπή, όχι αργότερα από τις 30.6.2013, "παρουσιάζει, εφόσον αρμόζει, νομοθετική πρόταση προκειμένου, μεταξύ άλλων, να επεκταθεί το πεδίο εφαρμογής του παρόντος Κανονισμού σε πλοία που καλύπτονται από τις κατηγορίες C και D."

Ένα νέο σύστημα για τις επιθεωρήσεις πλοίων
 
Ένας κανονισμός και μια οδηγία σχετικά με τα κοινά πρότυπα για τους οργανισμούς επιθεώρησης και εξέτασης πλοίων θα διασφαλίσει ότι τα κράτη μελή εκπληρώνουν αποτελεσματικά και με συνέπεια τις υποχρεώσεις τους ως κράτη σημαίας θεσπίζοντας κοινούς κανόνες και πρότυπα για τους νηογνώμονες. Νηογνώμονας είναι ο ναυτιλιακός τεχνικός οργανισμός που καταρτίζει κανονισμούς ασφαλείας, τόσο επί της ναυπήγησης των πλοίων όσο και επί του εξοπλισμού τους, κατατάσσοντας αυτά σε κλάση (classification). Τα δύο αυτά νομοθετικά κείμενα αναθεωρούν τις ρυθμίσεις για τους νηογνώμονες στην ΕΕ και εισάγουν την αμοιβαία αναγνώριση των πιστοποιητικών των εν λόγω οργανισμών. 
 
Μαύρη λίστα 

 
Στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για τον έλεγχο των πλοίων από το κράτος λιμένα, το Συμβούλιο έκανε τελικά δεκτό το αίτημα των ευρωβουλευτών να μπαίνουν σε μια μαύρη λίστα και να απαγορεύονται μόνιμα τα πλοία που επανειλημμένα παρέβησαν τους κανόνες ασφάλειας. Οι ευρωβουλευτές πέτυχαν επίσης την επέκταση του πεδίου εφαρμογής της σχετικής οδηγίας ώστε να συμπεριληφθούν και τα πλοία που καταπλέουν σε αγκυροβόλια (στα ανοικτά των λιμανιών). Κατάφεραν ακόμη να αυξήσουν τη συχνότητα επιθεώρησης των πλοίων. Ο έλεγχος των πλοίων από το κράτος λιμένα αφορά την επιθεώρηση ξένων πλοίων στα εθνικά λιμάνια.


Ανεξάρτητη αρχή για την υποδοχή πλοίων που διατρέχουν κίνδυνο
 
Το Κοινοβούλιο κατόρθωσε να πείσει το Συμβούλιο να διευκρινίσει τον ορισμό της αρχής που είναι αρμόδια για τη λήψη αποφάσεων σε περίπτωση ατυχήματος.  Συγκεκριμένα, εξασφαλίστηκε ότι η αρμόδια αρχή θα διαθέτει την απαραίτητη ανεξάρτητη (ναυτιλιακή) εμπειρογνωμοσύνη ώστε να μπορεί να αποφασίζει ανεξάρτητα για την καλύτερη ακολουθητέα πορεία, συμπεριλαμβανομένης της επιλογής του λιμανιού που θα πρέπει να επιδεχθεί ένα πλοίο σε ανάγκη βοηθείας, έτσι ώστε να αποφευχθεί ή να περιοριστεί όσο το δυνατόν περισσότερο μια καταστροφή. 

Διερεύνηση ατυχημάτων στις θαλασσιές μεταφορές
 
Μία άλλη οδηγία, επί της οποίας συμφωνήσαν οι εκπρόσωποι του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, καθορίζει τις αρχές που διέπουν τη διερεύνηση των θαλάσσιων ατυχημάτων. Στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων οι ευρωβουλευτές έπεισαν το Συμβούλιο ότι οι εν λόγω έρευνες δε θα πρέπει να περιορίζονται μόνο στα πολύ σοβαρά ατυχήματα. Σε περίπτωση ενός σοβαρού αλλά όχι καταστροφικού ατυχήματος θα πρέπει να γίνεται μια προκαταρκτική εκτίμηση για να διαπιστωθεί αν απαιτείται μια πλήρης διερεύνηση ασφάλειας.
 
Το Κοινοβούλιο ενίσχυσε ακόμη την αρχή βάσει της οποίας κάθε ατύχημα θα διερευνάται από ένα και μονό κράτος μέλος. Μόνο σε εξαιρετικές και δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις (για παράδειγμα, λόγω της εθνικότητας των θυμάτων, της θέσης του ατυχήματος ή της σημαίας του πλοίου) είναι δυνατό να διεξαχθούν παράλληλες έρευνες.

Κοινή θέση για τα δυο εναπομένοντα θέματα
 
Μέχρι πρόσφατα, το Συμβούλιο μπλόκαρε δυο προτάσεις σχετικά με τις υποχρεώσεις του κράτους σημαίας και την αστική ευθύνη, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στη δέσμη μέτρων για την ασφάλεια στη θάλασσα. Αντιδρώντας, το Κοινοβούλιο εισήγαγε, στο στάδιο της δεύτερης ανάγνωσης, τροπολογίες επ'αυτών των ζητημάτων σε άλλες εκθέσεις της δέσμης μέτρων. Το Συμβούλιο αναγκάστηκε έτσι να προβεί στην υιοθέτηση κοινών θέσεων και για τα δυο αυτά θέματα. Τις κοινές αυτές θέσεις ενέκρινε σήμερα η ολομέλεια.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου