Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2009

"Ζητείται Κίνητρον"


Τριαντάφυλλος Καρατράντος

Στη σημερινή εποχή της διαδικασίας της παγκοσμιοποίησης και της επανάστασης της πληροφορίας, παρατηρούμε ολοένα και περισσότερο το φαινόμενο της «κρίσης της πολιτικής». Δείγματα γραφής του σήμερα είναι η πτώση των αξιών, η κατάρρευση των ιδεολογιών, η αμφισβήτηση των ηγετών, η υποχώρηση του συλλογικού αισθήματος προς όφελος του ατομισμού, η εξαφάνιση των προτύπων και η υποκατάστασή τους από τους εφήμερους star, το κυνήγι της αποκατάστασης με πλάγιους τρόπους, η επιδίωξη του εφήμερου κέρδους και της δόξας. Εντοπίζεται μία άρνηση συμμετοχής στην πολιτική από πολλές κοινωνικές ομάδες, και ειδικά από τους νέους. Στις μέρες μας, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, όλοι αποδίδουν στους νέους αδιαφορία για τα κοινά και αποστασιοποίηση από την πολιτική. Με λίγα λόγια προσδίδουν στο νέο την ταμπέλα του apolitic.

Θα μπορούσε κανείς εύκολα να παρατηρήσει ότι το χάσμα των γενεών έχει διευρυνθεί σήμερα περισσότερο από ποτέ. Οι νέοι απορρίπτουν τα παλιά πρότυπα, τα μοντέλα πολιτικής και διακυβέρνησης του χθες, αρνούνται τις απλουστευμένες λογικές του άσπρου ή του μαύρου, δε δέχονται απλές απαντήσεις, τα τσιτάτα, τα συνθήματα. Έχουν τα δικά τους ενδιαφέροντα, στρέφονται στον αθλητισμό, στις οικονομικές, στις πολιτισμικές και οικολογικές ανησυχίες, αλλά και στις νέες τεχνολογίες και στη διασκέδαση με τις όποιες ακραίες εκφάνσεις της. Τους απασχολεί ο έρωτας αλλά και η μοναξιά. Τα όνειρα όταν υπάρχουν είναι πολύχρωμα, χωρίς περιεχόμενο και σαφείς στόχους. Η μη ανατροπή και η διατήρηση των ίδιων κατεστημένων δομών και προσώπων για μακρά χρονικά διαστήματα, συχνά οδηγεί σε εκφυλιστικές και παρακμιακές καταστάσεις. Μέσα σε αυτό το κλίμα, αναδεικνύεται αυτό που ο Πλάτων έχει αποκαλέσει «ψυχολογική αντίθεση των γενεών». Οι νέοι απομακρύνονται από τα κοινά, αποστασιοποιούνται από την πολιτική, αναπτύσσουν δική τους γλώσσα επικοινωνίας την οποία οι μεγαλύτερες ηλικίες δεν κατανοούν.

Η έντονη παθητικότητα που εύκολα παρατηρούσαν μέχρι πρόσφατα αρκετοί μέσα σε μία νύχτα άφησε τη θέση της στην υπερβολική ενεργητικότητα. Οι μέρες του Δεκέμβρη της Ελλάδας έδωσαν με τον πλέον κλασικό τρόπο το μήνυμα: χαρακτηριστικό των νέων δεν ήταν ποτέ η στασιμότητα αλλά η διαρκή θετική αμφισβήτηση και κριτική των εκάστοτε ισχυουσών συνθηκών και παγιωμένων κατεστημένων. Ακόμη και οι λίγες στιγμές που η μαμή της ιστορίας η βία λύτρωσε, με λανθασμένο τρόπο, την συσσωρευμένη οργή που οι νέοι νιώθουν να τους πνίγει, ο πυρήνας δεν άλλαξε, η νεολαία εμφορείται από αρχές και ιδανικά. 

Το μεγάλο στοίχημα των νέων, του κατεξοχήν ενεργητικού κομματιού της κοινωνίας των πολιτών, είναι να καταφέρει να μετουσιώσει την ορμή και τον ενθουσιασμό της ηλικίας , τη διάθεση για ρήξεις και ανατροπές σε πολιτική πράξη. Οι νέοι πρέπει να αρπάξουν την ευκαιρία αλλά, πρέπει και αυτή να τους δοθεί· δεν αρκεί μόνο σε επετειακές εκδηλώσεις και προεκλογικές περιόδους να γίνεται λόγος για «το μέλλον του τόπου», χρειάζεται να τους δοθεί η εμπιστοσύνη και η ανεξαρτησία, για να ακουστεί ο αυθεντικός και ανεξάρτητος λόγος τους στα διεθνή fora και στα κέντρα λήψης των αποφάσεων. Παραφράζοντας τον μεγάλο Αντώνη Σαμαράκη θα μπορούσαμε να συμπυκνώσουμε τα προηγούμενα σε μία φράση «ζητείται κίνητρον».

Το κίνητρο αυτό υπάρχει και είναι οι Ευρωπαϊκές εκλογές. Η μεταπολεμική λογική της Ε.Ε. ως έργο ειρήνης είναι προφανές ότι έχει αγγίξει τα όρια της Η Ε.Ε. του αύριο πρέπει να είναι μία διαφορετική Ευρώπη, μία Ε.Ε. που να δίνει λύσεις στα προβλήματα που πλέον είναι υπερεθνικά και έχουν αντίκτυπο στις μελλοντικές γενιές, στις γενιές πέρα από τη δική μας, στις γενιές που έρχονται. Το στοίχημα της Κοινωνικής Ευρώπης, της Άμεσης Ευρώπης, της Δημοκρατικής Ευρώπης, της Ευρώπης των Πολιτών είναι το στοίχημα της Ευρώπης των Νέων, είναι δικό μας και πρέπει να μην το αφήσουμε να φύγει, να μην το παραχωρήσουμε. Είναι εύκολο κανείς να το χαρακτηρίσει ουτοπία, ευχολόγιο, ρομαντισμό εκτός εποχής, αλλά είναι δύσκολο και να μην το συζητήσει, να μην το παλέψει, η οργισμένη παθητική επανάπαυση δεν είναι λύση, είναι άλλοθι. Δράση λοιπόν, δράση στοχευμένη και με πολιτικό υπόβαθρο, άλλωστε κάθε μέρα αυτό κάνουμε, πολιτευόμαστε, δεν το έχετε καταλάβει;

 

3 σχόλια:

  1. Ή ενασχόληση με τα κοινά τη σημερινή εποχή μόνο την ψευδαίσθηση μιας αλλαγής ή καμουφλαρισμένη ιδιοτέλεια προσδιορίζει. Η επανάσταση της πληροφορίας προπαγανδίζει ανακατεύοντας γνώμες και τοποθετήσεις με την αλήθεια των γεγονοτων και των πολιτικών πραγμάτων.
    Ας μη γελιομαστε πια....η δημοκρατία δεν είναι φιαγμένη γιανα κυβερνα τεράστεια ανθρωποσύνολα καινα χάνεται η αμεσότητα και η ουσιαστική άσκηση του ελέγχου!
    Η άρνηση συμμετοχής στην πολιτική, δενδιαφέρει σε ουσία και αποτέλεσμα από την ενασχόληση με την πολιτικη, τουλάχιστον για τον μεγαλύτερο αριθμό των ανθρώπων κυρίως των νέων!!!
    Και πως θα πειστώ για το αντίθετο, όταν λύση δε δίνεται σε σημαντικά ζητήματα, ενώ η απονομή δικαίου σε περιπτώσεις κακοδιοίησης γίνεται μόνο σε μορφή κουτσομπολιού από τα κανάλια!!!
    Να θυμίσω οτι κανένα πόρισμα δεν έφτασε στη δημοσιότητα γιατην προανάκριση της αρμόδιας επιτροπής του κοινοβουλίου σχετικάμε το σκάνδαλο του Βατοπεδίου...που ισοδυναμεί με σοβαρό ποσοστό χρημάτων των φορολογούμενων...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. που σεκανα τριμηνάκι παλι θα κλιθούν να ξαναπληρώσουν.

    Εγώ να θυμίσω με τησειρά μου το απο πολλούς ξεχασμένο άρθρο86παρ.3 του συντάγματος που λεει οτι η βουλή μπορεί να ασκήσει την αρμοδιότητά της να ασκεί δίωξη σε μέλη της Κυβέρνησης για ποινικά αδικήματα κατά την άσκηση καθηκόντων τους, ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΠΕΡΑΣ ΤΗς ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΤΑΚΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΠΟΥ ΑΡΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ ΑΔΙΚΗΜΑΤΟΣ, αλλιώς η πρόταση παραπομπής απορρίπτεταιως προδήλως αβάσιμη!!!!
    Και οι εκλογές πλησιάζουν!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Νατάσα μου, η συλλογιστική σου δεν είναι εσφαλμένη αλλά νομίζω ότι είναι λίγο μηδενιστική, για αυτό και θα σου επισημάνω μερικά σημεία για περαιτέρω προβληματισμό.
    1) η ενασχόληση με τα κοινά, είναι στο dna του πολίτη, του περίφημου ιδιώτη με την Αριστοτέλεια λογική. Αν δεν ασχοληθούμε με τα κοινά τότε θα αφήσουμε το πεδίο στους ιδιοτελείς και στους εργολάβους ελπίδων. Το πολιτικό σύστημα, καλώς για μένα, δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κάτι άλλο, αρά πρέπει να ενεργοποιηθούμε σε μεγαλύτερο βαθμό, να συμμετέχουμε, να εκλέξουμε καλύτερους ανθρώπους και να ενεργοποιήσουμε τον έλεγχο της εξουσίας.
    2) η αλλαγή στην πληροφορία και στον τρόπο της ενημέρωσης, μπορεί όντως να δίνει το πεδίο στην προπαγάνδα και στην παρα-πληροφόρηση, αλλά δεν είναι όμως μόνο αυτή η οπτική. Τα νέα μέσα και κυρίως τα ηλεκτρονικά, δίνουν την ευκαιρία σε μία σφαιρική πληροφόρηση, που σε ένα σημαντικό ποσοστό της δεν μπορεί να αλεγχθεί κεντρικά, είναι παράλληλα και μία δυνατότητα πολιτικής έλφρασης και συμμετοχήςειδικά των νέων, που βρίσκουν ελκυστικές αυτές τις νέες καμπάνιες. Τέλος για την πληροφόρηση μα είναι στο χέρι μας να διαχωρίσουμε τις πηγές και το από που θα ενημερωνόμαστε.
    3)Το ζήτημα δικαίου και η διαφυλαξή του, μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο μέσα από τους θεσμούς, τους θεσμούς όμως τους φτιάχνουν οι πολιτικοί και αν τους αφήσουμε, επικέγοντας για εμάς το ρόλο της παθητικής διαμαρτυρίας, γιατί αυτό είναι η αποχή από τα κοινά, το μόνο που θα κάνουμε θα είναι να τους αφήσουμε να διατηρούν αυτούς τους αναποτελεματικούς και ελλειματικούς θεσμούς.
    4) η διαδικασία της παγκοσμιοποίσης άλλαξε και τη φύση των προβλημάτων αλλά και την έννοια και τη λειτουργία της δημοκρατίας. Οι υπερεθνική φύση των προβλημάτων σηματοδοτεί και την ανάγκη για υπερεθνικές λύσεις και πάνω από όλα τον εκδημοκρατισμό της διαδικασίας της παγκοσμιοποίσης.
    5)δεν θυμάσαι ένα πόρισμα, γιατί πολύ απλά υπήρξαν 5 και αυτό είναι και το πλέον λυπηρό, όσο για την δυνατότητα σύστασης προκαρτκτικής επιτροπής, το ΠΑΣΟΚ έκανετην πρόταση αλλά η Κυβέρνηση, όπως και η εκάστοτε Κυβέρνηση τις περισσότερες φορές δεν στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων και αποχώρησε από τη διαδικασία.
    6)οι εκλογές πλέον είναι απαραίτητες γιατί λείπει από τη δημόσια ζωή και από την καθημερινότητα των πολιτών η εμπιστοσύνη.
    7)εξίσου σημαντικές όμως, μην σου πω και σημαντικότερες, είναι οι Ευρωπαικές εκλογές, στις οποίες κρίνεται το μέλλον των επόμενων γενεών, θα τους αφήσουμε να αποφασήσουν χωρίς να συμμετέχουμε; μήπως αυτό θέλουν;
    8) να σε ρωτήσω εγώ τώρα, τι θα κερδίσεις αν δεν συμμετέχεις και τι θα χάσεις αν συμμετέχεις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή