Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2009

Η Αξιολόγηση του Προγράμματος της Ελλάδας


 

Κατά τη διάρκεια της τρέχουσας δεκαετίας, η Ελλάδα ενεφάνισε ισχυρή οικονομική ανάπτυξη, της τάξης του 4% ετησίως. Το 2008 το ΑΕΠ της αυξήθηκε σαφώς περισσότερο από το μέσο όρο της ευρωζώνης, ενώ και το 2009 εξακολουθούσε να βρίσκεται σε θετικό έδαφος σύμφωνα με τις προβλέψεις της Επιτροπής για τον Ιανουάριο. Ωστόσο, οι εσωτερικές και εξωτερικές μακροοικονομικές ανισορροπίες διογκώθηκαν σημαντικά, με αποτέλεσμα να προκληθεί πολύ μεγάλη αύξηση του δημοσίου και του εξωτερικού χρέους. Η συνεχιζόμενη παγκόσμια οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση έχει δυσμενή επίδραση στην οικονομία και ασκεί πίεση στην επιβάρυνση λόγω του χρέους.

Το δημοσιονομικό έλλειμμα υπερέβη το 3% το 2007 και το 2008 και, σύμφωνα με το ελληνικό πρόγραμμα σταθερότητας, θα ανέλθει σε 3,7% το 2009 πριν στη συνέχεια υποχωρήσει σε 3,2% του ΑΕΠ, το 2010, και σε 2,6% το 2011, σύμφωνα με το πρόγραμμα. Η Ελλάδα δεν έχει κανένα περιθώριο χορήγησης φορολογικών κινήτρων δεδομένου του πολύ υψηλού χρέους της και της ανισορροπίας του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Δεν έχει θεσπίσει δέσμη μέτρων για την τόνωση της οικονομίας. Η στρατηγική δημοσιονομικής εξυγίανσης που περιγράφεται στο πρόγραμμα στηρίζεται στη διαρκή περιστολή των δαπανών το 2010 και το 2011 και, σε μικρότερο βαθμό, στην άνοδο των φορολογικών εσόδων, αλλά τα σχέδια δεν έχουν αρκετές λεπτομέρειες προς το παρόν.

Με βάση την αξιολόγηση της Επιτροπής, η Ελλάδα καλείται: (i) να ενισχύσει ουσιαστικά την πορεία δημοσιονομικής εξυγίανσης ήδη το 2009, ιδίως εάν οι οικονομικές συνθήκες αποδειχθούν καλύτερες από τις αναμενόμενες, με τη λήψη σαφώς καθορισμένων μόνιμων μέτρων για την περιστολή των τρεχουσών δαπανών, στα οποία συμπεριλαμβάνεται η άσκηση συνετής μισθολογικής πολιτικής στο δημόσιο τομέα, συμβάλλοντας έτσι στην αναγκαία μείωση του δείκτη δημόσιου χρέους/ΑΕΠ· (ii) να εξασφαλίσει ότι τα μέτρα δημοσιονομικής σταθεροποίησης συνδέονται επίσης με τη βελτίωση της ποιότητας των δημόσιων οικονομικών, στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου προγράμματος μεταρρυθμίσεων, λαμβάνοντας υπόψη την απαιτούμενη αναπροσαρμογή της οικονομίας, με σκοπό την ανάκτηση των απωλειών ανταγωνιστικότητας και την αντιμετώπιση των υφιστάμενων εξωτερικών ανισορροπιών· (iii) να εφαρμόσει με ταχύ ρυθμό τις πολιτικές μεταρρύθμισης των φορολογικών υπηρεσιών και να βελτιώσει τον τρόπο λειτουργίας των δημοσιονομικών διαδικασιών με την αύξηση της διαφάνειάς τους, τη χάραξη δημοσιονομικής στρατηγικής με γνώμονα τις πιο μακροπρόθεσμες προοπτικές και τη σύσταση μηχανισμών για την παρακολούθηση, τον έλεγχο και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των πρωτογενών τρεχουσών δαπανών· (iv) να βελτιώσει, ενόψει του αυξανόμενου επιπέδου του χρέους και της προδιαγραφόμενης αύξησης των δαπανών λόγω γήρανσης του πληθυσμού, τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών με τη συνέχιση των τρεχουσών μεταρρυθμίσεων στα συστήματα υγείας και συνταξιοδότησης.

Με βάση τα στοιχεία που υπέβαλαν οι ελληνικές αρχές τον Οκτώβριο του 2008, τα οποία επικυρώθηκαν από την Eurostat και επιβεβαιώθηκαν επίσης κατά την επικαιροποίηση του προγράμματος σταθερότητας τον Ιανουάριο του 2009, το έλλειμμα υπερέβη το 3% το 2007, ενώ το δημόσιο χρέος ανήλθε στο 94,8% του ΑΕΠ κατά το ίδιο έτος. Η Επιτροπή εξέδωσε ως εκ τούτου έκθεση σύμφωνα με το άρθρο 104 παράγραφος 3 της Συνθήκης, η οποία σηματοδότησε την έναρξη της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος. Σύμφωνα με την πρόβλεψη της Επιτροπής τον Ιανουάριο, το έλλειμμα, εξαιρουμένων των έκτακτων μέτρων, ανήλθε στο 3,6% του ΑΕΠ το 2008 (ή 3,4% του ΑΕΠ, συμπεριλαμβανομένων των έκτακτων μέτρων). Η υπέρβαση της τιμής αναφοράς του 3% δεν είχε έκτακτο χαρακτήρα. Η υπέρβαση της τιμής αναφοράς του 3% δεν αποτελεί επίσης έκτακτο γεγονός, δεδομένου ότι δεν είναι αποτέλεσμα σοβαρής οικονομικής ύφεσης κατά την έννοια της Συνθήκης και του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου